Englisch

Hello!

Die Englischlehrer an unserer Schule sind: Frau Hötzel, Frau Höhner, Frau Fredrich, Frau Pohland und Frau Sommerlatte Englisch wird ab der 3. Klasse gelernt. Am Anfang üben die Kinder mit farbigen Bildern und Geschichten. Es wird fleißig die Aussprache gelernt und dabei viel Englisch gesprochen. In der 4.Klasse werden eher Dialoge geübt und eigene Sätze gebildet. Ende der 5. Klasse oder Anfang 6. Klasse werden auch manchmal Theaterstücke aufgeführt, wie z.B. „The Gift of Gab“ und viele eignen Geschichten geschrieben. Besonder viel Spaß haben uns die Präsentationen in der 5. und 6. Klasse gemacht. In der 6. Klasse wird immer ein englisches Buch gelesen und der Klasse vorgestellt. Die besten zwei Buchvorestellungen schaffen es dann zum Vorlesewettbewerb Fremdsprachen. Außerdem werden in der 6. Klasse die so genannten „Big Tests“ und jeden Freitag ein „small mini test“ geschrieben. So seid ihr gut für die Oberschule vorbereitet.

from Nina and Oliwia

Begabtenförderung im Englischunterricht

In diesem schuljahr bieten wir für alle 6. Klassen den English Club als Enrichmentangebot parallel in einer Stunde des Englischunterrichts an. Er wird von der muttersprachllichen Englischlehrerin Frau Fredrich angeboten und konzentriert sich auf speaking skills, presentation skills, acting und creative writing. Zum English Club werden Schülerinnen und Schüler eingeladen, die im Fach Englisch durch eine hohe Sprachbegabung und besonders gute Leistungen aufgefallen sind, dem Regelunterricht mühelos inhaltlich folgen können und  großes Interesse am Erlernen der englischen Sprache zeigen. Die ersten drei Sitzungen des English Clubs gelten als Schnupperstunden, so dass diejenigen Schülerinnen und Schüler,  die sich überfordert fühlen sollten, ohne Problem zurück in den Regelunterricht wechseln können.

 

The English Club         

Let’s speak English!

In diesem Schuljahr 2017/18 gibt es für die Schüler*innen der 6. Klassen im Fach Englisch ein besonderes und rein englischsprachiges Enrichment-Angebot.

The English Club wird von unserer englischsprachigen Lehrerin Frau Fredrich geleitetet und konzentriert sich im Rahmen der inklusiven Begabtenförderung auf speaking skills, presentation skills, acting und creative writing. Zum English Club donnerstags in der 5. Stunde werden Schüler*innen eingeladen, die im Fach Englisch durch eine hohe Sprachbegabung und besonders gute Leistungen aufgefallen sind, die dem Regelunterricht mühelos inhaltlich folgen können und die großes Interesse am Erlernen der englischen Sprache zeigen.

Es ist geplant, mit dem English Club am „Bundeswettbewerb Fremdsprachen 2018“ teilzunehmen (www.bundeswettbewerb-fremdsprachen.de).

 

Creative writing in class 6a

Secrets in the cave

How the story begins...

 

Olivia and Luke are visiting Dave in Cornwall. It’s a warm evening and they’re on the beach when they notice a boat with three men dressed in black arriving at the shore. The men jump onto the beach and carry boxes to a cave. Twenty minutes later, the men are gone. The three children decide to go into the cave. Suddenly, Luke falls against a wall and Olivia spots a secret door...

 

 ... “What will be behind the door?“ asks Dave. Luke says: “I don’t know ... let’s look!“ and turns on his mobile lamp.

Behind the room there is another big cave. “STOP! I just heard some footsteps.“ says Olivia quietly. “But, there is nobody here ... Oh! What’s that?“ asks Dave and goes to a hole in the left wall. Luke and Olivia follow him. “Look! There is a button! What do you think? Shall I press it?“ Luke answers: “Why not? Let’s see what happens!“ But Olivia isn’t sure. She says: “Maybe it’s a trap.“ Dave answers: “No, it won’t be a trap. I will press it. 3, 2, 1!“

Boing! A ladder falls into the room. “What is that?“ asks Luke. Dave answers: “ A ladder! Shall we climb up?” “Yes!” say Olivia and Luke at the same time. They climb up to a rock. “There are the boxes!“ says Dave. “Pssst, there are some people!“ says Olivia. They hear one of the men whisper “Let’s go away with the boxes of money!“ “Is that right? Is there money in the boxes?“ asks Luke quietly. “Let’s call the police. I think the men are burglars.“

They call the police and nine minutes later they hear the sirens. The men try to run away, but the officers jump out of the car and catch them. “Thank you. We have been searching for these burglars since last month.“ says an officer.

Ending written by Paul Kellermann, 6a

 

... “Wow! A secret door,“ says Olivia. “Well done, Luke!“ Luke turns on his mobile light. “Oh, there are a lot of steps!“ whispers Olivia. Dave seems worried: “It is really dark and it is so cold!“ „Come on Dave! We have found a secret door and you don’t want to go inside? It is so exiting!“ says Luke. “Oh okay, but you go first.“ answers Dave.

The kids slowly go into the small room with the stairs. They go down the stairs. After one minute, Olivia, Dave and Luke arrive at a door. “That’s so cool“, says Luke and opens the door.

The door makes a scary noise. Then they are in a big room. “Wow! Here are all the boxes we saw before. But what’s in these boxes?“ Dave asks. “I don’t know,“ answers Olivia “Let’s have a look!“

Olivia goes to one of the boxes and tries to open it but she can’t do it. “I can’t open it!” Olivia says sadly. “Oh! I have an idea!“ says Dave “I have my dad’s knife in my pocket. Let’s try.“ Dave goes to Olivia. And yes, Dave opens the box. “What is that?“ asks Luke. “These are stolen things. Yesterday, there was a burglary in the museum here in Cornwall! This is the burglars’ booty. The men with the boat are burglars!“ declares Dave. “We must call the police“, says Luke excitedly. He takes his phone and calls the police. After the phone call the friends go to the door and wait for the men. Ten minutes later the police are there. Luke, Dave and Olivia show them the stolen items. The officer says: “We’ll hide and wait until the burglars come back.“ They hide behind a stack of boxes. The kids and the officers wait for 15 minutes and the men in black arrive.

The police officers jump out from behind the boxes and say: “Hands up!“ One officer levels a pistol at the man. “How did you find our secret room?“ asks one of the men. „These kids found the door!“ says the police officer with the pistol. Then the officers lead the burglars off.

Luke, Dave and Olivia go to Dave’s house and tell his parents the story. The next day, they visit the Cornwall museum. The director is grateful and gives them free cards for the museum and a finders’ reward. Olivia, Dave and Luke go to the next souvenir shop and buy a postcard for Jay. They start to write the story!

Hello Jay,

We found burglars in a secret room…

After that they happily go to a shop and eat a lot of ice cream.

Ending written by Eleni Hinas, 6a

 

 … The guys are very excited. They go down the stairs. “Oh, that’s very scary!” Olivia says. “Come on Olivia, we have a lamp!” says Luke. When they are downstairs they have a look around. There are a lot of spiders, cobwebs and dust. “I feel like a spy.” Dave says. They all laugh. “You’re so funny, Dave, but look, there is another corridor. Let’s go there!” Olivia shouts. They walk on until they see a piece of paper with some handwriting on it. Luke sees it first. “It’s like a paper chase!  And look, there are some arrows on the wall!” They follow the marks until they see another door. Dave runs to the open door and into the room. Olivia and Luke follow him but before they get to the door, it slams shut. “Oh no!” Luke shouts. The guys try to open the door but it is closed. Dave shouts from inside: “I have a key! I will try to open the door!” And it works! The guys are so happy and they join Dave in the room. “Look guys!” Olivia shouts, “There is a treasure!” They open the box and Luke says excitedly: “Look, here is gold, jewellery and some other old, cool things!”

“That’s so nice! This is the best holiday ever! Will you come back next holiday?” Dave asks. Olivia and Luke both shout: “Yes, of course!”

Ending written by Lucia Königsberg, 6a

 

… “Oh, a secret blue door,” says Olivia “Well done Luke!” Dave goes to the door and pulls on the door handle, but the door is closed. Suddenly, a key falls from the ceiling. Olivia is shocked: “What…what was that? Is that the key for the blue door?” Luke nods: “I’ll give it a try!” The boy goes to the door and puts the mysterious key in the keyhole. The key fits! Slowly, Luke turns the key around. Creaking, the door opens and Dave steps over the threshold. Darkness! A crack! Olivia carefully walks into the corridor. Slowly, Luke and Dave follow behind. Suddenly Dave sees three shadows: “Shh…there were three shadows! I can’t go further!” Olivia nods: ”I am scared, too! But we must go on…”

Suddenly, they hear quiet voices: “Where are they? Oh, there they are! Ha …” “Ahhh” Olivia screams, “There are the men in black!” The first man pulls a gun from his pocket. He points the gun to them and pulls the trigger. Luke screams. Dave cries: “Please, I don’t want to die. I will fight!” He runs to the man but Olivia pulls the boy back. The man shoots. Luke screams again. Olivia cries. Dave closes his eyes -

Suddenly, Dave opens his eyes. He is sitting in his bed. No black men. No blue door. Quietness. Calmly, Dave sleeps on.

Ending written by Carina Kirschnick, 6a

 

 

InterACT an der Clemens-Brentano-Grundschule!

Seit letztem Schuljahr wird der Englischunterricht an der Clemens-Brentano-Grundschule durch ein großartiges - vom Förderverein großzügig unterstütztes -  Projekt für die sechsten Klassen bereichert. In der zweiten Schuljahreshälfte entwickeln die Sechstklässler*innen eine Woche lang von 8:00-14:30 mit einem internationalen Team bestehend aus englischen Muttersprachler*innen, ausgebildeten Sprachlehrer*innen und Kunstschaffenden englischsprachige kleine Theaterstücke, die dann am letzten Projekttag den Eltern und den interessierten Schüler*innen unserer Schule präsentiert werden.

Das Besondere an dieser Woche ist, dass die Schüler*innen den ganzen Tag in lockerer Atmosphäre ausschließlich Englisch sprechen, so dass es sich für sie fast wie ein Auslandsaufenthalt mit ihrer Klasse anfühlt. Ziel der English Activity Week ist es, Kindern und Jugendlichen mithilfe einer Reihe von künstlerischen Disziplinen wie Theater, Musik, Tanz sowie Sport, Bewegung und Spielen die englische Sprache näherzubringen - es wird  gesungen, gestaltet, Theater gespielt und auffällig viel gelacht.

Ganz besonders  schön war es, zu beobachten, wie schnell sich die Französisch lernenden Kinder in das Projekt integrierten. Sie erhielten einen englischsprachigen Paten und  zusätzliche Unterstützung durch das Team. Durch diesen Ansatz war es ihnen schnell möglich, an dem Projekt teilzunehmen, was sie, wie nicht zu übersehen war, auch mit großer Begeisterung taten.  So gewinnen die Französisch lernenden Schüler*innen mit Spiel und Spaß schon einen Vorsprung, wenn sie in der Oberschule mit Englisch als zweiter Fremdsprache beginnen.

Nebenbei werden bei der Entwicklung der Theaterstücke auch soziale Fähigkeiten der Schüler*innen gefördert, da das Projekt Kooperation und Teamgeist in den Vordergrund stellt. Im letzten Jahr konnten wir beobachten, wie hervorragend das funktionierte. Die Schüler*innen waren hellauf begeistern und selbst in den Pausen konnten man hören, wie Englisch gesprochen wurde. Wir sind schon sehr gespannt auf die Ergebnisse dieses Jahres und wünschen allen Teilnehmer*innen von InterACT viel Spaß dabei!